AirDuctors.net

 
Smaller Default Larger
... który, jak wiadomo, raz przyciąga, a raz odpycha.
Z zadziwiającą konsekwencją w rozmowach z mieszkańcami pojawia się fraza: „… ale na PiS to ja nigdy nie zagłosuję” lub analogicznie, na PO, N czy inną dużą formację. To powoduje, że owi negatywnie motywowani wyborcy zagłosują w wyborach parlamentarnych na przeciwników tych partii. A jak to będzie w wyborach do miast i gmin?
Oto wyniki wyborów samorządowych przynoszą interesującą obserwację. Identyfikacje partyjne tam się nie liczą. Przykład: w gminie, w której zarówno PO jak i PiS zebrały po ponad 30% głosów do parlamentu, ich kandydaci na burmistrza uzyskali odpowiednio 5% i 3%. Powyższą tezę potwierdzają też zachowania licznych prezydentów i burmistrzów, którzy w chwili gdy zdobędą jaką taką rozpoznawalność, natychmiast stają się bezpartyjni.
Z obu tych obserwacji nie sposób wyciągnąć inny wniosek niż ten, że w wyborach samorządowych

partie odpychają wyborców

Działa tylko argument „nigdy nie zagłosuję na x” ale nie działa już „więc poprę y”.
Z drugiej strony twierdzenie, że partie polityczne są w ogóle niepotrzebne, jest czystym populizmem. To niezbędny sposób identyfikacji i agregowania poparcia na poziomie ponadlokalnym. Bez ich istnienia ludzie nie poradzili by sobie z reprezentacją swych poglądów. Jakkolwiek motywując, czy głosowaniem „za” czy „przeciw”

partie polityczne przyciągają głosy

w wyborach do władz powiatu, województwa i całego kraju.
Retoryka antypartyjna, którą przyjmują niektóre ruchy miejskie jest więc błędem. Nie o zwalczanie partii politycznych powinno nam chodzić, tylko o przyciągnięcie aktywnych ich członków do działania na płaszczyźnie innej pozapartyjnej identyfikacji. Identyfikacji z miejscem, miastem i mieszkańcami.
Do takiej współpracy potrzebna jest oczywiście także dobra wola struktur partyjnych, które warto by zrozumiały, że angażowanie szyldów partyjnych na poziomie lokalnym jest przeciwskuteczne i może powodować przejęciem władzy przez skrajnie antydemokratyczne i populistyczne siły, które nigdy nie zawahają się przed antypartyjnym populizmem i uruchomieniem negatywnych emocji.
Magnetyzm partii politycznych działa w rywalizacji ponadlokalnej, lecz odpychać będzie w wyborach miejskich.

O mnie

Ukończyłem na Uniwersytecie Warszawskim socjologię w specjalności socjologii organizacji.

Pierwszym moim miejscem pracy był Instytut Organizacji i Kierowania.

Po jego rozwiązaniu przez pięć lat wykładałem socjologię organizacji na Politechnice Warszawskiej.

Następnie odbyłem dwuletnie studia podyplomowe i roczną praktykę badawczą w wiedeńskim Institut für Höhere Studien w zakresie socjologii organizacji i metod matematycznych.

Po powrocie do kraju pracowałem w Instytucie Kultury i Instytucie Studiów Politycznych.

Następnie, po wygranym konkursie, objąłem stanowisko dyrektora Biura Reklamy TVP. Wówczas była to wyodrębniona jednostka organizacyjna posiadająca własny budżet i służby funkcjonalne. W ciągu sześciu lat kierowania nią, z prostego biura posiadającego kilka małych komputerów, przekształcona została w jedno z przodujących w Europie biur sprzedaży. Posiadała system komputerowy oparty na najnowszych osiągnięciach zagranicznych. Wdrożono zarządzanie przez cele i zarządzanie procesami, autorski system ocen pracowniczych oraz innowacyjne metody sprzedaży. Biuro zatrudniało 70 osób a obroty wynosiły pół miliarda złotych rocznie.

W tym czasie uczestniczyłem w pracach międzynarodowej organizacji European Group of Television Advertising z siedzibą w Brukseli, by w końcowym okresie stać się członkiem jej zarządu.

Następnie zostałem zaangażowany przez jeden z największych koncernów medialnych WPP z zadaniem zorganizowania i poprowadzenia polskiego oddziału agencji reklamowej Mindshare.

Kolejnym wyzwaniem była prezesura Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy w Polsce. W owym czasie była to najważniejsza organizacja reprezentująca interesy mediów, agencji reklamowych i reklamodawców. Rola Stowarzyszenia polegała na utrzymywaniu kontaktu z przedstawicielami rządu i parlamentu oraz komentowanie w mediach zagadnień związanych z reklamą.

Równolegle utworzyłem własną firmę Instytut Mediów zajmującą się audytem mediowym i doradztwem. Prowadzę ją do dzisiejszego dnia współpracując z liderami tej branży z Wielkiej Brytanii i Niemiec.

Poza działalnością ściśle zawodową, angażowałem się w aktywność społeczną. Byłem przewodniczącym Solidarności w swoim instytucie w roku 1981. Nigdy nie należałem do żadnej partii.

Odbyłem szkolenie wojskowe ukończone w stopniu podporucznika rezerwy.

Jestem harcmistrzem ZHP i przodownikiem turystyki pieszej PTTK.

Żona jest absolwentką Akademii Teologii Katolickiej a syn pracuje w Orange Labs jako główny specjalista.

Strona korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności.

Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Pliki cookies (ciasteczka) to dane informatyczne - pliki tekstowe, przechowywane w urządzeniu użytkownika. Używane są w celu dostosowania wyglądu strony internetowej do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych. Używane są również w celu tworzenia anonimowych statystyk, które pomagają zrozumieć w jaki sposób użytkownik korzysta ze stron internetowych. Statystyki te umożliwiają polepszanie struktury i zawartości stron www.


  Na naszej stronie stosowane są dwa rodzaje plików cookies - sesyjne oraz stałe. Sesyjne są plikami tymczasowymi, które pozostają w urządzeniu użytkownika, aż do wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). Stałe pliki pozostają w urządzeniu użytkownika przez czas określony w parametrach pliku albo do momentu ich ręcznego usunięcia przez użytkownika.


  Standardowo oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych domyślnie dopuszcza umieszczanie plików cookies w urządzeniu użytkownika. Możesz zablokować w swojej przeglądarce mozliwość zapisu cookies. Jednak wybór tej opcji automatycznie zablokuje Ci możliwość korzystania z szeregu funkcji na naszej stronie. Nie możemy także zagwarantować, że oferowane na naszej stronie usługi będą działać w zaplanowany sposób i zgodnie z ich przeznaczeniem.


  Więcej informacji na temat blokowania plików typu cookies w Twojej przeglądarce znajdziesz w zakładce "pomoc" przeglądarki.